Inspanningstesten geven inzicht in je fysieke conditie

Bruikbare input voor je trainingsprogramma

Heb jij altijd al willen weten hoe fit je bent? Hoe je fysieke conditie ervoor staat? Of deze verbetert door een trainingsprogramma? Welke sport bij je past? Waar je op moet letten bij het voorkomen van blessures?
Hiervoor hebben we pakketten die onder andere bestaan uit een uitgebreid houdings- en bewegingsonderzoek, een longfunctie- en inspanningstest en een hartfilmpje. Inspanningstesten analyseren gezondheidsrisico's en geven bovendien bruikbare informatie om je huidige conditie te verbeteren. Inspanningstesten worden binnen de topsport veel gebruikt, maar kunnen ook voor recreatieve sporters handig zijn. Je krijgt informatie over je conditie en dat kan als input dienen voor een passend trainingsprogramma. Door een inspanningstest een aantal keer af te nemen, krijg je inzicht in je vooruitgang.

Verenigingen en evenementen

Naast individueel bezoek aan onze inspanningsfysioloog, kan er ook een totaalpakket afgenomen worden voor een vereniging of sportevenement. Dit kan voor een korte periode, maar ook voor langere tijd, waarbij de begeleiding bestaat uit consult en advies.

Aan de hand van het wedstrijdschema en de doelstellingen voor het seizoen wordt een specifiek pakket samengesteld. Dit kan bestaan uit een keuring, inspanningstests, het bijhouden van een logboek, consulten bij blessures, specifieke krachttraining, voedingsadviezen en mentale training. Voor een optimaal resultaat stellen we een goed op elkaar afgestemd begeleidingsteam samen dat nauw samenwerkt met de trainer.

Soorten testen

Er zijn verschillende inspanningstesten, die afhankelijk van jouw fitheid en worden ingezet. Bij alle inspanningstesten wordt de in- en uitgeademde lucht geanalyseerd en beoordeeld op het zuurstof- en koolstofdioxidegehalte (O2 en CO2). Daarnaast wordt ook het hartritme geregistreerd.
Kickbokser Luis Tavares doet een VO2 max test met ECG meting
ECG meting Revanu

VO2max test

Met deze test meet je de maximale zuurstofopname. Dit betekent dat de test doorgaat tot het maximum van je fysieke inspanning wordt bereikt. De test wordt op een fiets uitgevoerd waarbij de weerstand toeneemt bij een gelijkblijvende trapfrequentie.

Astrand test

De Astrand test is een submaximale inspanningstest, die de maximale zuurstofopname kan voorspellen. Tijdens de warming-up verhoogd je hartslag tot een bepaalde waarde. Als die bereikt is begint de fietstest van zes minuten op dezelfde belasting met dezelfde trapfrequentie. Deze test geeft aan in welke zones je moet trainen.

Wingate test

Wil je een beter beeld krijgen van de explosiviteit van je spieren? Dan is de Wingate test een goede optie. Hierbij ga je gedurende 30 seconde zo hard mogelijk fietsen. Dit geeft inzicht in de hoeveelheid energie die je lichaam kan genereren zonder direct zuurstof te gebruiken. Bij sporten zoals wielrennen, schaatsen en sprinten kan het handig zijn hier meer informatie over te hebben. Met Wingate meet je je weerstand tegen vermoeidheid of verzuring.

Metabolisme meting

Een metabolisme ofwel indirecte calorimetrie meting, geeft aan hoeveel energie je lichaam verbruikt in rust. Deze test van 20 minuten laat zien hoe je verbrandingssysteem eruitziet op basis van je werkelijke fysieke toestand. Het geeft specialistische informatie voor voedingsadviezen.
Calorimetrie
Calorimetrie